10 juni 2015. Juist schreef Peter Rings een recensie voor Theaterkrant, waarin Atlantis ampersand van Rozalie Hirs geroemd wordt als muzikaal hoogtepunt van de muziek tijdens Urbo Kune, het vijfentwintig uur durende event van Klangforum Wien tijdens het Holland Festival op 6 juni 2015:

“Het hoogtepunt van de muziek is er al meteen in de middag: de wereldpremière van Atlantis ampersand door Rozalie Hirs. Het geluid van de instrumenten van het orkest gaat van zacht naar hard (crescendo) waarna een achtkoppig koor er nog een schepje bovenop doet. Hierna gaat de storm weer langzaam liggen (diminuendo) en wordt het weer stil. Dit wordt even vastgehouden en dan begint het geluid weer opnieuw aan te zwengelen, nu met andere akkoorden en toonsoorten, om daarna weer af te nemen en te versterven. Telkens opnieuw. Die opeenvolging van geluidsgolven met de zang als schuimkoppen werkt rustgevend, bijna hypnotiserend. Als in een volgend deel van het stuk de verschillende golven over elkaar heen rollen blijft die rustgevende deining bewaard zonder dat het geheel een branding wordt.”

Lees de volledige recensie op Theaterkrant.

Geef een reactie