Op 5 oktober 2007 presenteert Perdu een literaire avond met het thema ‘De opsomming’.

“Grauw weer, lage gesloten lucht, wind, geen regen.”
(Uit: Natuurdagboek, Nescio)

De opsomming in literatuur lijkt niet bijzonder veel voor te stellen, men kan de opsomming geen genre noemen, het is hoogstens een middel dat men af en toe gebruikt. Vaak wordt de opsomming ‘droog’ genoemd, alsof er iets mist tussen de woorden in een opsomming. Af en toe is de opsomming een werk op zichzelf, zoals Georges Perecs Tentative des aliments liquides et solides que j’ai ingurgités au cours de l’année mil neuf cent soixante-quatorze(‘Inventarisatie van het vloeibare en vaste voedsel dat ik in de loop van 1974 heb opgenomen’). Maar zulke werken zijn zeldzaam.

Perdu nodigt Rozalie Hirs, Astrid Lampe, Josien Laurier, K. Michel en Kees ‘t Hart om hun favoriete opsomming(en) uit de literatuur toe te lichten en zelf een literaire opsomming te maken. Misschien kunnen we zo zien dat de opsomming niet saai hoeft te zijn en onder de indruk raken zoals Charlotte Mutsaers.

“Ik heb erover nagedacht hoe prachtig alles de eerste keer is! Hoe prachtig is de eerste werkelijkheid! Prachtig is de zon, en het gras, en de steen, en het water, en de vogel, en de kever, en de vlieg en de mens. Maar prachtig zijn ook een glaasje, en een mesje en een sleutel en een kam.” (Daniil Charms)

“Hoe poëtisch kan de retoriek der opsomming zijn en hoe veelzeggend ook! Springt uit de keuze en volgorde der hierboven opgesomde zaken niet een compleet wereldbeeld naar voren?” (Uit: Kersebloed, Charlotte Mutsaers)

Rozalie Hirs leest en bespreekt gedichten uit eerste afdeling ‘Geluksbrenger sporen’ van haar te verschijnen dichtbundel Geluksbrenger (Amsterdam: Uitgeverij Querido, 2008). Zij bespreekt deze gedichten als zogenoemde “autobiografische herinneringsruimten”, een door haar samengestelde term, als tegenhanger geïnspireerd op de compositie [Hartford] Memory Space (1970) van de Amerikaanse componist Alvin Lucier:

“Go to outside environments (urban, rural, hostile, benign) and record by any means (memory, written notations, tape recordings) the sound situations of those environments. Returning to an inside performance space at any later time, re-create, solely by means of your voices and instruments and with the aid of your memory devices (with additions, deletions, improvisation, interpretation) those outside sound situations.” (Alvin Lucier)

Datum: 2007-10-05
Tijd: 20:30
Locatie: Stichting Perdu, Kloveniersburgwal 86, Amsterdam, Nederland