In februari 2025 verschijnt het nieuwe Schrijven Magazine, waarin het interview met Rozalie Hirs Ik spreek de lezer liefdevol toe door Henry Sepers te lezen is. Het artikel is ook online te lezen. Sepers spreekt met Hirs over haar bundels ecologica (2023) en dagtekening van liefdesvormen (2024). Hirs zegt, onder meer:
“Uiteindelijk draait het altijd om de betekenis. Die moet kloppen. En die betekenis ontstaat gaandeweg tijdens het schrijven en lezen. Je hebt natuurlijk bepaalde overtuigingen, ervaringen, herinneringen, die maken wat en hoe je schrijft. Mijn gedichten zijn meditaties, een vloeiend denken, een stream of consciousness, vol perspectiefwisselingen. En ook een soort zelfonderzoek dat voortvloeit uit brieven en dagboeken. In mijn geval komt vaak een wens bovendrijven. Ik spreek de lezer liefdevol aan. Dat doe ik al vanaf het begin, sinds mijn eerste bundel.”
“dagtekening van liefdesvormen uit 2024 en ecologica uit 2023 horen bij elkaar als dag en nacht. ecologica gaat over zorgen om de wereld, de ecologische crisis, afnemende biodiversiteit, opwarming van de aarde, grondstoffen die verdwijnen – in dagtekening van liefdesvormen reflecteer ik: hoe heeft mijn leven er tot nu toe eigenlijk uitgezien? En dan blijkt de grote gemene deler van al mijn ervaringen met mensen de liefde te zijn. De bundel gaat over transformerende en definiërende ervaringen die mij hebben gemaakt tot wat ik ben. En daar zit altijd liefde bij. Liefde is voor mij een toestand, manier van zijn, of houding van mezelf. Ik zie altijd mogelijkheden bij mensen, overigens ook in taal en tekst. De hele bundel is een onderzoek. Een meditatie op verschillende manieren van zijn en wording in het licht van liefde. Liefde is de focus in deze bundel.”
“De bundel is een soort netwerk van ervaringen en herinneringen. Elk gedicht heeft te maken met een bijzondere ervaring. De plaatsen fungeren hierbij als markers. Zo is het kleine strandje Blijburg een marker voor mijn recente verhuizing naar IJburg. De gedichten werken misschien wel als parallelle werelden die gelijktijdig in onze herinnering bestaan. Heel vaak is het zo dat we ons iets beter kunnen herinneren als de betreffende herinnering aan een bijzondere, of nieuwe, plek gelinkt is.”
“Als ik niet ook componist was geweest, had ik deze gedichten niet kunnen schrijven, en vice versa. De twee disciplines voeden elkaar. De taal bezit een ritme van opeenvolgende betekenissen èn een intrinsieke melodie, die ik respectievelijk “betekenisritme” en “spraakmelodie” heb genoemd. Hier werk ik mee, heel intuïtief. Beide kun je relateren aan de hartslag en de ademhaling, net zoals we dit bij het ritme en de melodie in de muziek doen. Als componist en dichter ben je op zoek naar muziek en poëzie met een goede opeenvolging en balans tussen verrassing en verwachting.”
“Ik ben ontzettend geïnteresseerd in de kosmos, maar dan echt ook uit natuurwetenschappelijk oogpunt. En ik ben nieuwsgierig naar de wereld om ons heen, haar mensen, psychologie, de taal en de muziek. Ik wil weten hoe dingen werken. Er is daarnaast ook veel dat we nog niet weten of kunnen weten, maar we hebben het verlangen om meer te kennen en onderzoeken, en dat intrigeert me. Mijn nieuwsgierigheid en verwondering winnen het altijd van bijvoorbeeld de angst voor het onbekende. In mijn leven en poëzie heb ik de vitaliteit omarmd.”
Lees het gehele interview in het Schrijven Magazine, vanaf februari 2025 te koop bij de betere boekhandel, of Schrijven online. Bovenstaande foto van Henry Sepers is gemaakt door Elmo Nijhoff.