→ English

contents

1. listen
2. program notes, review
3. technical details: orchestration, duration, publisher
4. performances

Listen

program notes

[English translation to follow soon]

lichtende drift voor strijkorkest (2014) door Rozalie Hirs ontleent zijn titel aan een synoniem voor de middelnederlandse term orewoet, dat de dichter en mysticus Hadewijch gebruikte om extase aan te duiden. Deze kan opgevat worden als een mystieke vervoering of eenheidsbeleving. Hirs gebruikt dit synoniem als titel voor haar nieuwe stuk, een opdrachtwerk voor Amsterdam Sinfonietta, ondersteund door het Fonds Podiumkunsten, omdat dit ensemble in haar ogen uitblinkt in het zoeken naar een natuurlijke ritmische eenheid en de versmelting van alle strijkersklanken tot één groter geheel. De stuwende ritmiek van Bartók, die Rozalie op jonge leeftijd aansprak, inspireerde tot tot het schrijven van een rauw stuk met eenvoudige ritmes en rijke akkoorden, door de componist berekend volgens som- en verschiltonen. ‘lichtend’ kan ook verwijzen naar bliksem ofwel de lichting in het bos, een opening tussen bomen, waar licht de grond opeens kan bereiken. ‘drift’ kan naast waan, verlangen, of woede ook verwijzen naar het wegdrijven of wegzweven van iets, volgens de regels van water of wind, zodat wij er de controle over verliezen.

©2014 Rozalie Hirs

review

Het strijkorkest klinkt als een reusachtige accordeon
Frits van der Waa

Componisten heb je, ook in Nederland, in twee soorten: de uitgaanstypes en de eigenaardige nisbewoners. Rozalie Hirs hoort duidelijk tot de tweede categorie. Haar bijzondere klankwereld wordt bevolkt door veelstemmige, spectrale akkoorden, waarin zo veel tonen dooreenklinken dat ze nauwelijks meer afzonderlijk waarneembaar zijn. In Lichtende Drift, het werk dat ze in opdracht van Amsterdam Sinfonietta heeft gecomponeerd, slaagt ze er op een gegeven moment in het strijkorkest te laten klinken als een reusachtige accordeon, met heel veel toetsen ingedrukt, die langzaam in en uit wordt getrokken. De titel Lichtende Drift is een verwijzing naar het woord ‘orewoet’, ofwel ‘mystieke extase’ dat wordt gebezigd door de Middeleeuwse dichteres Hadewych. Bij Hirs zit die extase hem vooral in de klank. Ze zaait in de loop van de verschillende delen die het werk telt wel de nodige ritmische opwinding in het ensemble, maar die is betrekkelijk recht op en neer, en ademt meer eendracht dan tweespalt – zoals ook de grote akkoorden zich uiteindelijk ook voordoen als één enkele, vrij declamerende stem.

Het strijkorkest klinkt als een reusachtige accordeon [review; Dutch]. Frits van der Waa. De Volkskrant Kunst & Cultuur, The Netherlands, 28 November 2014.

technical details

commission
lichtende drift for string orchestra (2014) was commissioned by Amsterdam Sinfonietta with financial support of the Netherlands Performing Arts Fund.

orchestration
string orchestra: 23 strings divisi (23 separate, unique parts; in case of larger string orchestras, each part may be doubled by at least 2 more players)

violin I 1
violin I 2
violin I 3
violin I 4
violin I 5
violin I 6

violin II 1
violin II 2
violin II 3
violin II 4
violin II 5
violin II 6

viola 1
viola 2
viola 3
viola 4
viola 5

cello 1
cello 2
cello 3
cello 4

double bass 1
double bass 2

further technical requirements

none

duration
10′ ca.

publisher
Rozalie Hirs’s music scores are published by Deuss Music. Score and parts of lichtende drift (2014) can be purchased through this link (click here).

The photographs above show Amsterdam Sinfonietta rehearsing lichtende drift (2014) in Tilburg on 26 November 2014, and the dedication in the score (©2014 Rozalie Hirs).

performances

27 November 2014, 20:15 CET. An evening with Isabelle Faust. Muziekgebouw aan’t IJ, Piet Heinkade 5, Amsterdam, The Netherlands – Amsterdam Sinfonietta and Candida Thompson (principal player). World premiere. Preconcert interview with Thea Derks (host) and Rozalie Hirs (composer).

26 November 2014, 20:00 CET. An evening with Isabelle Faust. Concertzaal Tilburg, Louis Bouwmeesterplein 1, Tilburg, The Netherlands – Amsterdam Sinfonietta and Candida Thompson (principal player). Try-out. Preconcert interview with Rob van Steen (host) and Rozalie Hirs (composer).

The photograph below shows the composer Rozalie Hirs and host Rob van Steen during their preconcert talk in Tilburg on 26 November 2014.