10 maart 2024. Vandaag verscheen op Tzum de recensie ‘ben ik buiten de zichtbare wereld in het gedichtsveld’ door Dietske Geerlings over dagtekening van liefdesvormen (Uitgeverij Querido, 2024). Geerlings schrijft, onder meer:

“Elke bundel van Rozalie Hirs is weer een nieuwe verzameling overrompelende ‘toonkunst’ in alle betekenissen van het woord.”

“Er is geen begrenzing, haar bundel doet zich voor als een oneindig universum, van taal weliswaar, maar al lijken letters begrensd te worden door het einde van het woord, de woorden door het einde van de regel, de regels door het einde van de bladzijde en de bladzijden door het einde van de bundel, die begrenzing is een illusie, want net als dat je door een oneindig groot landschap wandelt, kun je alle kanten op kijken en ontdek je steeds weer iets nieuws. Als je al samenhang ontdekt, dan heb je die als lezer zelf gevonden.”

“In Hirs’ poëzie kun je niet vrijblijvend rondwandelen als lezer. Je wordt in de gedichten getrokken en ziet jezelf erin rondlopen.”

“Net als ecologica roept de bundel op tot liefhebben en verbinding zoeken met de ander en de wereld om je heen. Zolang je hier bent, is er niets beters te doen dan ‘in elkaars ommezien te ademen’.”

“Er is onophoudelijk een samenklank van voelen, denken, waarnemen, reflecteren en ondergaan.”

“Samen met de dichter bevindt de lezer zich ‘buiten de zichtbare wereld / in het gedichtsveld’ en daar is het goed toeven, want je wordt overspoeld door stapels prachtige dichtregels die je niet eens altijd in hun onderlinge verband, maar ook op zichzelf kunt koesteren.”

Lees de volledige recensie hier.